Nieuws

Nieuwe campagne: Lupi-werknemers vechten tegen stelende baas!

English version

Twee weken geleden kondigden wij onze nieuwe campagne aan.

We werden benaderd door zes barista’s van Lupi Coffee, een soort van wannabe-starbucks met vestigingen in Leiden, Leidschendam en Den Haag (kijk hier voor meer over hun ervaringen bij Lupi Coffee.). We hebben hun eisen samengevat in een brief met een ultimatum: Lupi Coffee moet de slechte werkomstandigheden verbeteren en deze zes arbeiders terugbetalen waar ze recht op hebben, of we ondernemen actie.

Helaas vinden ze zich te goed om ons te antwoorden. Het ultimatum is afgelopen, maar nog steeds komt geen reactie. Dit bedrijf dat tegen het einde van het jaar ‘ca 20’ koffietenten geopend wil hebben, spaart kosten nog moeite voor om Instagram-waardig decor of dure robots. Maar als het om personeel gaat, is het een ander verhaal:

  • Lupi Coffee betaalt € 0,59 per uur onder het minimumloon. In één geval was het verschil met het minimumloon zelfs meer dan € 2 per uur. Om nog maar te zwijgen van het feit dat van werknemers vaak wordt verwacht dat ze taken uitvoeren die volgens de wet in een hogere loonschaal vallen.
  • Van het personeel wordt verwacht dat ze bij sluitingstijd uitklokken en in hun eigen tijd schoonmaken! Ook wanneer iemand vergeten is in of uit te klokken, wordt de dienst niet betaald.
  • Het is vaak onmogelijk voor werknemers om een pauze te nemen tijdens hun dienst, maar toch wordt er per dag een uur onbetaalde pauze van hun loon wordt afgehouden.
  • Bij een 0-urencontract in de horeca heb je recht op bovenwettelijk verlof en uitbetaling van vakantiedagen. Dus krijg je zo’n 9,6% vakantietoeslag. Lupi Coffee keerde echter maar 8% uit.
  • Voor ze hun contract mogen ondertekenen (of zien), moeten werknemers een meerdaagse ‘barista-cursus’ volgen, wat eigenlijk gratis werk is (koffie zetten, klanten bedienen, schoonmaken,…). Zeiden we gratis? Er wordt ook nog verwacht dat ze € 290,- betalen voor de eerste dag van de opleiding. Als de werknemers binnen de eerste zes maanden van hun contract vertrekken, moeten ze nog eens € 290 per dag betalen voor de veronderstelde opleidingskosten, die vervolgens van hun laatste salaris worden afgehouden. Werknemers laten betalen voor hun eigen opleiding is sinds 2022 illegaal (Zie paragraaf 1 & 4).

We hebben de eigenaar van Lupi Coffee, de heer Akef, duidelijk gemaakt dat hij met deze praktijken moet stoppen. Volgens onze berekening is hij de zes baristas die ons benaderden € 977 tot € 1794 aan loon verschuldigd, afhankelijk van het geval, plus het cursusgeld dat varieert van € 290 tot € 870.

Wie is deze meneer Akef?

Je ziet zijn gezicht overal in de koffiebars en op hun website. Hij is die gast met die rare hoed en een koffiekopje voor zijn gezicht. Hij is die gast die een fortuin verdiende met de verkoop van ‘Persian Caviar’ voordat hij Lupi Coffee oprichtte in 2021. Hij ziet Lupi Coffee als ‘een grote roedel wolven die onvorwaardelijk voor elkaar zorgt’.

Op de website van Lupi Coffee beschrijft Mr. Akef de door hem bedachte ‘lovetator-filosofie’. Er is een lijst met ’40 leefregels’ die je moet volgen om een ‘lovetator’ te worden (ook met zijn foto erop). Deze regels gaan over ‘(the man)’. Terwijl meneer Akef schrijft dat ‘in werkelijkheid (the man) jou en mij betekent’, noemt hij zichzelf meestal ‘the man’. Sommige van deze regels zijn ronduit raar zoals ‘have a intense kind of feeling for (the man)’ of ‘always let (the man) finish’. Van sommige regels willen wij graag zien dat hij ze zelf opvolgt : ‘appreciate (the man)’, ‘put the good of your relationship/friendship with (the man) about selfish wants’ of ‘be generous to (the man)’. Wissel (the man) voor (de barista) en je zult zien dat meneer Akef zijn eigen regels voor ‘liefde, genegenheid en integriteit’ niet volgt.

‘De man’ besloot onze brieven te negeren. Hij denkt dat hij weg kan komen met stelen van zijn werknemers terwijl hij de volgende Starbucks Coffee opzet. Niet als het aan ons ligt! We stoppen pas als hij akkoord gaat met onze eisen. Het publiceren van dit artikel is slechts een van vele stappen…

Elke campagne is een nieuwe kans om andere nieuwe en creatieve manieren van organiseren aan te leren.

Elke keer dat we elkaar steunen, worden we sterker, beter geïnformeerd en minder bang. Heb je altijd al de strijd willen aangaan met de baas die je deed zweten tijdens die lange en onderbetaalde diensten? En heb je ideeën hoe je dit kunt doen? Dan hebben de arbeiders van Lupi jou nodig om te helpen met deze campagne! Samen sterk staan stuurt een boodschap naar alle werkgevers die zich misdragen: onze arbeid is niet gratis! Barista’s, koks, bedienend personeel, afwassers, housekeeping – wij zijn de machine die de horeca draaiende houdt!